Thursday, July 1, 2010

Baader Meinhof Complex (Germany) : A Review




Filem ini kira salah satu filem kegemaran aku...sangat 'cutting-edge'. Kisah filem ini mengisahkan zaman awal German barat dalam pergolakan politik dan juga perang. Oleh kerana itu kebangkitan anak-anak muda disana untuk menegakkan keadilan dan terus menubuhkan gerakan yang dipanggil Rote Armee Fraktion atau Red Army Faction (RAF).

Filem ini sangat klasik bagi aku. Diapatasi oleh novel sebenarnya...lingkunan zaman 1970 an. Sangat jiwa memberontak bila tengok filem ini. Anak-anak dari generasi nazi yang masih tidak sehaluan dengan kerajaan kapitalis lalu mahukan pembaharuan. Cuma gerakan dan hala tuju pembaharuan yang mereka lakukan agak sedikit radikal. Oleh itu secara percuma di lebel sebagai 'terrorist'

Dalam filem ini aku boleh nampak kesungguhan budak-budak muda zaman itu yang mahukan sesuatu. Dengan berani mati dan juga lantang. Buka hanya berani maki. Segala macam bentuk provokasi yang mereka lakukan. Dari rusuhan, sabotaj, pengeboman dan sehingga kepada sanggup hijac kapal terbang...gila ba!. Siapa-siapa yang jenis jiwa rebel kena tengok...sumpah! Tapi jangan la sangka cerita ini macam kisah kasut tumit tinggi warna merah haram jadah apa.

Selamba layan trailer dia....

9 comments:

-telOrDibAsuh- said...

ni mcam cite geng2 ke?

Anonymous said...

ops..18 punya lar..i baru 12..xleh tgok.haha

AngahSayang2314 said...

wah... ganasnyer pilam nie.... kalau ganas2 angah tak berapa minat la.....

Unknown said...

ni citer taste laki aku, kadang terpaksa akak ikiut layan sambil makan popcorn...tengok! camne aku tak gemuk, teman melayan bola pon dapat mee sup! ahaii..makin gemuk la akak.. eh, header baru lah!!! cantikkk! korang ni memang sweet couple lah! take care :)

hentakbelipat said...

telo:lebih kurang la..macam gerakan nak g mengundi..hahaha

Unknown said...

filem aksi nih..uhuh
best2...
:)

hanafijaafar said...

RAF ni la antara teroris paling legendary. sampaikan penjara paling ketat kat dunia (masa tu ) pun diaorg bleh bawak masuk senjata untuk bunuh diri.

haha, zaman sekarang takde dah deustche mcm tu, sume sopan2 je nampak.

Unknown said...

mantap!nak tengok cmne anak muda diorang 'berjuang'..kot2 boleh ambik contoh :p

Latest post:Berapakah nilai cinta manusia?

Nur Suaidah Bachok said...

terbaik ah action! kena cari nih