Wednesday, August 11, 2010

Siri cerita yang 'cutting-edge' : Dejavu

"DEJAVUUUUUUU!!!!"
Laungan dari arah mana entah yang didengari Bukhari pagi tadi buat dia terkebil-kebil di depan komputer tempat dia bekerja. Laju beliau menaip di ruang pencarian wikipedia perkatan dejavu. Bukhari tak hirau kan sangat penerangan panjang lebar yang tertera...tapi dia cepat menangkap satu ayat.."already seen" Meremang kejap bulu tangan Bukhari. Cuba diimbas kejadian-kejadian yang menimpa hari-hari sebelumnya.

(3 jam sebelum)
Awal pagi...seperti hari-hari bekerja biasa, Bukhari menunggang motosikal Honda Ex5 kena tolak sedepa baru boleh start milik arwah bapaknya. Tahi mata bersepah buat Bukhari sedikit sepet. "ahhh...malas ahh!" detik hati Bukhari sambil sekilas menyalakan Winston light. Hisap rokok atas motor dilihatkan lebih gaya seorang brader-brader baginya.

Sesampainya Bukhari di tempat kerja..dinyalakan lagi sebatang rokok. "pekena air tin berkabonat ni pegi juga" Bukhari menapak perlahan menuju satu mesin air tin automatis betul-betul sebelah pintu pejabat beliau kerja. Hari ini sedikit menyebelahi Bukhari..kerana ngam-ngam beliau ada RM 1.10...cukup untuk
mengeluarkan air tin perisa sarsi.


Keleting....Keleting....
Satu-satu syiling dimasukkan..hingga pada syiling terakhir. Baru beberapa 'momment'..tak semena-mena Bukhari dilanggar seorang budak india berseluar pendek kaler ntah apa-apa. Tercampak jauh syiling yang terakhir itu. "Apa ni oi!!!nak ajak bertumbuk apa!!" pekik Bukhari seraya mencari syiling yang tercampak tadi...lesap. Marah Bukhari bukan jenis main-main...mana tidaknya, masuk ini sudah 3 kali perkara sama terjadi berturut-turut menimpa Bukhari. Sedas penumbuk hinggap pada mesin air tin tanda protes. Kalau sudah 3 kali juga dia tak dapat minum air tin sarsi, memang hilang akal.

"DEJAVUUUUUUU!!!!"
Bukhari yang tadinya marah tiba-tiba tak jadi marah. Berkerut dahi beliau...laungan ini jugalah yang didengar
3 hari berturut-turut."Ini jenis conspirasi apa ni...jadahnya dejavu ini?" detik hati Bukhari sambil curi-curi melihat kot-kot ternampak pemilik suara tadi. Seram mula datang...berdesup Bukhari berlari masuk ke pejabat.

Di dalam ruang kerjanya, Bukhari berpeluh memikirkan situasi yang sering berulang-ulang menimpanya. kalau sekali dua mungkin kebetulan, ini sudah 3 kali benda yang sama terjadi. Lagi lama Bukhari fikir, lagi jauh minda semestanya pergi...pelbagai anggapan terjah...adakah dia sedang disantau budak delivery pizza yang sering kalah merempit dengannya takkala mahu pulang kerja? adakah kerja gila kawan sepejabatnya mahu buat 'prank'?..jika betul itu 'prank' memang ditumbuknya mereka laju-laju..atau mungkin makhluk dari planet Marikh sedang menjalankan ujikaji pada beliau?

"Arghhhhhh!!!!!!! aku tensi!!!!kenapa benda ni jadi!!!" laung Bukhari menyebabkan awek operator dihadapan nya tercekik biskut merry. Bukhari yakin yang dia sedang terperangkap dalam alam dejavu..maka dirinya akan selama-lamanya berada pada kejadian yang sama berulang-ulang sampai kiamat."Ini tak boleh jadi..aku kena bertindak selaju mungkin" seraya itu Bukhari berlari laju mendapatkan motor nya lalu dipecut tak ingat dunia...tak tahu arah tuju. Pernah dilihat dalam filem, jika diubah corak sistem dejavu..ianya akan musnah. Maka dalam kepala hotak Bukhari adalah cuba membuat sistem itu kucar kacir...

PAAWWWW!!!!!
Bukhari tepat melanggar dinding konkrit banggunan jabatan hasil yang berada depan pejabat beliau. Terperosok bukhari di dinding..bersembur darah merata-rata. Bukhari senyum puas...ternyata tindakannya akan mendatangkan hasil.

(awal pagi besoknya)
"Deyyy....Javu!!!!! pagi-pagi misti mau kasi lari laju-laju apa bikin? tada tau ka banyak kereta sana-sini..kasi langgar baru tau" pekik seorang ibu menasihati anaknya.
"Bayekkk ammma!!tapi Javu kasi hantam sikit lagi mau lari..besok juga itu pertandingan lumba lari dalam goni amma..pleasee?? " berdesup anak kecil itu berlari...kali ini larian nya tiada penghalang..tiada apa yang mahu dilanggar...anak kecil itu senyum tanda puas.

25 comments:

Nazz@Purple said...

hehehe kelakar la..

cik GULA-gULA said...

salam ramadhan:)

Cik Bucken said...

bukhari tu sakit ke ape? eheheh

C++ said...

Bhai HentakBelipat...

Ceh.. macam cilanat punya citer jer... buat saspen jer .... haram tol la... hahahaha

lotikus disarimankan said...

cait...anak hantu ngan mak hantu berborak ghupanya....

AngahSayang2314 said...

salam ramadhan

singgah sini lama rasa tak singgah sinii... rindu nak komen2 hehehee

ishiko said...

huhuu... macam penah jadik kan.. huhuu.. eyh, bukhari nga awek operator tu ta pose ke?? ngee ~

cik botoX said...

okeh..
aku tertipu lagi dan lagi..
haha

GaDis CoMeL said...

deyyyy...javu!!! puasa kah?

m!da BucHuxX said...

waaaaa....
baek punyer cerita..

CERITA LEBAT said...

HAHAHA!!!

fndrocka said...

Betul punya cutting-edge..kna fokus saat membaca

noor afzan said...

ngokngek..
kesian pada bukhari..
kerana budak javu tu la dia accident.

Amni said...

wahahahhahah... giler ko dik.. buat akak gelak tak sudah.. mana ko dapat cite ni? selamat berpuasa... kirim salam kak siela kalau jumpa.. cakap kat dia kawan sarawak dia kirim salam... heee...

-telordibasuh- said...

haha demm...

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam
selamat berpuasa

meowwmania said...

hehe...pandai ye nak beda'ah org

salam ramadhan dan selamat berpuasa :)

Sesumpah said...

jgn kentut dlm air



apalagi minum air yang dah dikentut hakhakkk!

iqbalsyarie said...

hahaha...nice~senyum2 baca sblm tdo~hehe...eh,saya pelum wish salam ramadhan lagi kan?hehe
Bulan puasa kita perlukan makanan rohani,kan?Mind to eat? :)

AnAk iBu said...

suka ah semua cerita siri cutting edge neh. mantap2.

ms.GrEEn said...

kah3...busuk la citer nih...mmg aku igt citer hantu ke ape tadik..skalik nama si hindu da....! ahahaha

NeenaAnuar said...

semalam baru I mengalami Dejavuuu! huhuhu....

btw, salam ramadhan & selamat berpuasa! :D

sweetie2010.blogspot said...

Salam,

Citer yang buat kepala kak Sweetie pening sikit..pusing2 ma

The Poyo Me said...

final destination versi bengong...hahahaha

Tuan Auz said...

haha kelakar! aku dok ingat dier berhalusinasi ke ape? xpoN m impi. ceh!! =P funny!