Wednesday, October 27, 2010

Sehati sejiwa yang celah mana entah

Kalau aku nak buat perbandingan antara kaum hawa dan adam, sampai kesudahnya pun belum tentu selesai. Sebab memang rata-rata berlainan sangat segala isi jiwa. Tapi pelik, bila mula-mula nak dating, mesti semua akan cakap masing-masing sehati sejiwa.....haram J perangai suka tipu diri sendiri. Mana ada sama oi, tak ada. Ini sebab, hayat aku selama 23 tahun ni tak nampak lagi persamaan dia.

Perempuan ada kelas dia, lelaki pun ada cara dia...celah mana yang sama entah aku pun tak paham. Ok, sebagai contoh umum, kalau makwe nak ajak tengok wayang dan suruh pakwe yang pilih cerita apa, kalau pakwe itu memang secara jujur pilih nak tengok cerita yang banyak lipstik-handbeg-gosip sana dan sini lalu tiba-tiba menyanyi sambil main basketball.....aku cadangkan sapa-sapa jumpa pakwe macam itu sila bagi sedas kat dahi bagi sedar sikit. Mana ada pakwe jujur macam itu. Mestilah dia beli tiket cerita itu sebab nak jaga hati makwe, tak kan nak bawak makwe tengok cerita yang ada potong kepala buat sup. Nampak? Lepas itu tiba-tiba cakap dekat status Fb 'kami adalah sehati sejiwa'.

Tak perlu pergi jauh, kita pergi dekat dalam bilik dulu. Dekat sini kau boleh tengok jauh mana lelaki dan perempaun memang tak sehati sejiwa.

Gambarajah satu. Barang Petisuara

Ini sahaja untuk satu badan. Punya banyak sampai nak keluar kata fulamak!. Nasib badan ada satu, kalau badan ada 3? kan dah boleh buat kedai runcit. Segala macam penuh satu meja. Minyak wangi sahaja dah 2-3 botol. Bagus. Kan indah kalau wangi-wangi. Pelembab muka sahaja dah 2-3 jenis. Kira bubuh pelembab dekat muka sampai pipi rasa macam span baru puas hati kelembapan dia. Ini semua kita tak boleh nak marah kenapa begitu banyak. Sudah jadi lumrah mereka. Kalau jumpa makwe yang busuk-masam-comot kan boleh buat sakit dahi. Jadi biar dia dengan barang-barang dia.

Gambarajah dua. pun Barang Petisuara

Kadang-kadang kita kaum adam pun naik hairan, kenapa syampu rambut kaum hawa banyak sangat sampai berbotol-botol. Rambut kan satu pesen atas kepala. Aku agak ada sukatan-sukatan mengikut jenis syampu lalu dicampur dan diadun secukup rasa baru boleh pakai. Yang berus gigi pun nak ada bateri itu lagi tak paham. Malas sangat nak gosok gigi gamaknya.

Jadi bila pakwe nak bawa makwe jalan-jalan masuk pasaraya, bila nampak kedai Watson, dah boleh buat-buat sakit perut atau tiba-tiba kaki patah. Sebab bila makwe dah mula belek-belek dalam Watson, tengok jauh mana kaki kau lenguh menunggu.


Gambarajah tiga.Barang hentakbelipat

Ahah! kan nampak bergaya sambil bersahaja barang-barang kaum adam. Sabun badan itu boleh buat pelbagai kegunaan. Dari kepala sampai ke kaki lalu dilajak ke basuh baju pun boleh. Kalau nak tambah rajin boleh buat basuh dinding jamban. Setail kan? Pencuci muka satu sudah, sebab kalau cuci banyak-banyak pun, kalau jenis yang tak reti nak ambil air sembahyang lima kali sehari, kau tak cuci muka pun tak apa.

Sejak-sejak dah masuk UTM ni baru aku pandai guna minyak wangi. Ini jujur. Sebab dulu masa sekolah-sekolah, minyak wangi aku adalah sekali dengan pewangi ketiak. Jadi bila dah celet dekat ketiak, celet sekali dekat baju. Bau pun seragam. Yang botol-botol lain tu saja aku tambah nampak hiasan, nak guna jauh sekali. Berus gigi aku segan nak masukkan sekali, kembang dia bukan main. Nanti kau cakap gigi aku macam gigi badak pula besar-besar.
Mana ada sehati sejiwa? mana?

58 comments:

mizz sue said...

auwww! suke la tgok header u

akucincangkau said...

jujur sangat entri ni .haha .

Encik Tikus said...

gambar sape lu rembat tue ? keh keh keh

zikeryhassan said...

memang tak sehati dan tak sejiwa

~ As ~ said...

wahhh garnier men gitu...

ChiLaBaey's Spot said...

Kali pertama masuk ke blog awak ni... Nice blog...

Jom join contest saya... Tarikh tutup tak lama lagi ni... Hadiah best... :)

http://chilabaeys.blogspot.com/2010/10/perhatian-contest-chilabeays-spot-telah.html

EzzEddin said...

setail la bro..
kaum adam nie tak sophisticated,
tapi tak pulak uneducated sampai tak tahu menggunakn toiletries kan..
btw xramai yang metroseksual sekarang nie, time is more concern bro!!

AyuE SurihanyOt said...

haha..sehati sejiwa la tu hang boleh pi layan dia shopping berejam2 dalam watson..haha sengal..

y@n@ M!B said...

aku setuju! especially tang tgk wayg tu..tunang aku suka tgk action movie..kdg² sukaaaaa tgk lisa surihani..*mencik!* aku lak suka tgk cite kartun!! hahaha mmg lain² jiwa oke! =P

Shukjessa said...

wakakak lawak ah cite ko HB,

anyway ade kebenarannya. lelaki ni suka benda simple. kalo ye pun metro, kosmosexual ke, diorang akan pilih produk yang paling simple. Sebab? Takde mase derrr nak belek lame2, ade vitamin ape, kejadah haramnya. Janji cukup syarat sudah la kan.

Aku pun beli pencuci muka Brylcrym sekali dengan krim shaving. 2 in 1, senang idup, cuci je muke terus amek razor dan zap, muka dah ensem.
Toner? Moisturizer? Ah jadahnya orang nak puji

"eh licinnya kulit ko Mat, gebu lagi", sure muntah minah sebelah yang tengah makan mee goreng.

jage sekadar orang takde la kate "eh pengemis mana lak ni kan, serabai je". So paling busuk pun beli jela minyak one drop perfume tu, kecik senang.

Tapi naturenye mmg begitu kot, perempuan suka kasarnya lelaki dari satu aspek dan lelaki suka lembutnya perempuan dari satu aspek.

Bayangkan kalau lelaki punya penjagaan lebih dasyat dari si perempuan? mula2 ok la seronok, tapi lame2 jadi menyampah pun ada kan. Balik kampung nak pakai mask la, nak tepek timun la pejadahnye. Buat malu dekat bapa mertua je, silap haribulan kena penampar jepun wakakak.

p.s: lelaki nak jaga penampilan pun berpada-pada la, kita still dok malaysia, tak perlu nak over. perempuan hakikatnya memang begitu, orang tak kisah pun

Hanis Azla said...

betul tu..mana ada sehati sejiwa.. yang betulnya dua hati dua jiwalah..

aTiKa aTeRkaH said...

tiba tiba nampak sabun mandi hentakberlipat tu.port sabun nak baik .macam nak sembunyi.tapi ape kes? creamwash strawberry watson ka dei?.haha...strwberry?haha....

Yatre Hayati said...

u guys ni super sweet ! sangat jeles. :))

ika~~ said...

auwww..so sweet..

nand nasyari said...

sndiri punya hati..badan laen2 kot...
jiwa tu xtau aa kan...haha!

meowwmania said...

hahahahhaahahah.....

d_tieah said...

Best..
Haha..
Sbb tu lah perempuan byk yg bkja..
Gji mmg utk bli brg2 kprluan dri sndri je..

Aliesya♥Amani said...

lu sama je mcm balak gua..
brg sume nak simple habis..
mmg xda sehati sejiwa pun. konon2 bf teman g shopping, mule2 je semangat..
pastu bila dah jalan masuk kuar kedai, dh x larat,,,

mende pertama yg die cri adalah seat yg disediakn dlm kedai tue..ceh,

Mak Su said...

mandi air daun pandai utk wangi ketiak... dua2 pun leh kongsi :)

cEro said...

barang HB tu kira byk laa...
tak tgk lg brg aku...
bazir megapixel je kalo nk tgkap gmbar, sbb sikit sgt...
hahahah

noor afzan said...

Memang langsung tak sehati berdansa..
opss..sehati sejiwa..

awek nak tgk cite You Again.
Selamba je pakwe kata tidak.
sehati sejiwakah itu?

last2, tunggu DVD cetak romps keluar. Beli tgk sindiri je kat rumah.

alexa yussida said...

hahahhahha..terbaekklah!

daisy said...

time bercinta semua sehati sejiwa.cuba time gaduh,tengok sket mana dia punya sehati sejiwa??

Kniedaz said...

hoho..betul tu..sebenarnya takde yg sehati sejiwa..kita dipasangkan untuk saling melengkapi..ayat sehati sejiwa tu untuk korang yg bercintan cintun je..bila dah kawen macam akak ni takdenya sehati sejiwa cuma ada kata hati - saling faham memahami kehendak masing2..heheh

dya adriza said...

Hahahaha..

serius kelakar en3 ko kali nih. Aku sendiri trkejut tgk barang korang ni. Sebab, barang aku x de la sebanyak barang2 korang.

Hah! Sapa lagi simple?!! Jawab3... aku nak tau ni!

.s.o.f.i.a. said...

asal ko nyer lotion sama ngan aku...?? adakah aku taste jantan...........??? OMG!

Ninaa Joy said...

telus betul entry kau ni :D

Lan Bingka said...

hahaha..memang betul, banyak perbezaan..

Lynn Nasir said...

salam,

hehe..lawak la n3 ni, sgt straight forward :)

ada je pompuan yg cuma pakai sabun mandi utk badan, muka, kepala..baju..haha..

suffer8zine said...

x pe biar x sehati n sejiwa, jnji sekepala

echah mashuri said...

pmpuan stndrdlah gitu..
laki stndrdlah gitu..
:P
haha...

amalina rashid said...

kejup,terasa kurang keperempuanan utk beberape minit sbb tgk barang hentakbelipat lagi banyak dr brg sniri.

Sofia said...

HB , kire okay la ko ade barang2 ko sendiri.. Adik laki aku, main amik aje sume barang2 ak..Save katanya... Syampu n pencuci muka sume pn tibai ak punye... Huwawawa..

Coco said...

sgt setail ah kau guna garnier men. XD

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

maik aihh..

barang peti suara....

fiq said...

hentakbelipat pakai lotion badan tu. mcm x caya je. haha.. =P

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

chooppp!!!! nk tya yg KACIP blakang 2 ko pya ke?????KACIP hape ek???

OrenLimau said...

hahahahhaa..lawak2.hahhaa..
adeh~girls biasalah stuff camtuh.haha
wep,lotion love etc.muahahahahha.lawa botol dia.

+akufobia+ said...

ohh.kau kat UTM ke?tak jauh la kita.

Budak Kuat Nanges said...

a'ah kan. celah mana la pakwe makwe ni sehati sejiwa. itu dusta belake. kadang-kadang makwe yang pakse pakwe pakai perfume bagai..

efa fairuz said...

setail tak setail pun garnier men tuuuu.. campo dgn losyen bodyshop lagi.. body wash stoberi lagi.. heheh

sejiwa dah tu.. layan awek beli barang kat watsons :p

hasben akak ni, siap belikan facial wash paling simple pon taknak pakai nye..syempu rambut pon bile gertak kepala dia dah ada kelemumur..padahal takde pun..saje nak suruh die syempu rambot.. kehkeh :p

maCy said...

memang terbaeeek ;D

Erin said...

Haha . Best entry ni . Lelaki ngan perempuan mane boleh sama , nnt camne nak kawen kalo dah sama ? Hahaha .

lotikus disarimankan said...

tetiba nampak perkataan KACIP dekat barang hentakbelikat.. Apakah itu.
:-D

Sca Ndx said...

jujur betul, tak sehati sejiwa pun boleh jd couple cool kan.huhu

ard said...

sabun same ah!
tp aku da refill isi lain.. hahahhaa

cik 18 said...

masuk utm eh baru tau?? utm ajar ek?? bagitau sket course ape yg ajar guna perfume..

hahahah

PinQib said...

mak oih,. manyak nyer. leh wat sale ni

Mak cik yang ingin dirogol!
Babi halal dimakan?

FzaIbrahim said...

HAHAHAHAHA.
tergelak aku baca sepanjang entry.
sakit perut trus.. T__T

GaDis CoMeL said...

kacip apa tu woi kat barang2 hentak belipat tu?

diana said...

sebab pompuan suka jadi lawa..
wangi...
dan menarik..

lelaki nak lawa ke??

Ct SoLeHa said...

hehe..cool tul entri ni..
pasal watsons tue..sgt setuju
pantang nampak kedai warna hijau tue..pompuan mesti akan masuk belek2 barang..test sana sini..kdg2 xbeli pun
contohnye aku..hehe

pompuan nak cantik n lawa untuk org kesayangan dia jugak kan??
hehe

laki ngan berus gigi kembang?? haha..pas xmau guna leh buat cuci dinding tandas gak tue..hehe

✿nenek moden✿ said...

caya lah korunk..hahaha..
barang PS byk gile woh!
brg HB lg byk drpd aku..haha

jo said...

entri ni macam celaka...kah!kah!kah!

shazika said...

mak aih..banyak nyer barang peti suara..

Juelina Stanie (AJ) said...

ok mmg gelak besar bc part nie "ebab dulu masa sekolah-sekolah, minyak wangi aku adalah sekali dengan pewangi ketiak. Jadi bila dah celet dekat ketiak, celet sekali dekat baju. Bau pun seragam"

sbb dulu penah buat time skool..waktu lmbt d skolah..bile smpi skolah..ade bdk laki tgur..pesal minyak wangi ko bau deodorant eh?hahaha

Mya Amira said...

byk btl bezanye kan..? hehe..

Liya Laa said...

okay. pakwe kita pon cmtu. sabun habis guna satu bdn. hak hak