Wednesday, March 16, 2011

Sedapnya Nasi Lemak : siri 03

“Bagus Gambir..jika dilihat disini, tepat pukul 12 malam, makcik dewan akan bergayut dengan kekasihnya selama satu jam. Maknanya, dalam pukul 1 dia dah habis bergayut.” Yang lain hanya mengganguk. 

“ Tepat pukul 1.10 pagi pula, makcik dewan akan mula memasak dimulai dengan memasak sambal, mentanak nasi, merebus telur dan memotong timun. Tiba pukul 2.30 pagi, makcik dewan akan bersiap-siap untuk tidur…jadi aku anggarkan, dalam pukul 3 dah boleh gerak dah!”

“Yehaaa!!!” jerit yang lain.

Tepat pukul 3 pagi, sayup-sayup kedengaran bunyi derap-derap tapak kaki. Jo, Darby, Gambir dan Bigong berpakaian serba hitam. Masing-masing lengkap dengan pistol dua bijik setiap sorang, teropong jenis boleh tengok malam, pelancar roket dan juga pisau Rambo.Kemain lagi.

“pintu dewan makan aku dah siap-siap setting tak berkunci” bisik Darby pada mereka bertiga.

“bagus…kejap lagi kita akan bergerak dalam posisi berdua-dua. Mula-mula kau dan Gambir. Lepas itu baru aku dan Bigong” arah Jo

“Lapaaaaaa” dengus Bigong. 

Bermula dengan Daby dan Gambir. Pelahan-lahan mereka bergerak menghampiri pintu dewan makan. Darby menggunakan teknik berjalan seperti kucing manakala Gambir pula menyusur seperti ular. Tak ada bunyi langsung. Jo dan Bigong pula lebih selesa menggunakan terknik bergolek macam bola. Lagi terer

Setibanya di depan pintu dewan, langkah demi langkah mereka aturkan sesenyap yang mungkin memasuki kawasan dewan makan.

“Beres” getus hati masing-masing. Yang tinggal kini hanya halangan berupa pintu yang menghubungkan dewan tempat makan dan dapur. Pintu dapur ini sedikit leceh kerana bunyinya boleh tahan memekak juga kalau hendak dibuka. Alah macam pintu kedai runcit yang kena tarik-tolak keatas dan kebawah kalau nak buka tu.

“bab ni, kita kena fokus betul-betul..silap sikit habis kita” nasihat Jo pada yang lain. Darby mengeluarkan sejenis alat dari beg galasnya. Alat tersebut nampak macam speker radio tetapi mempunyai antena. 

“Alat ini bertujuan menyerap bunyi yang akan dihasilkan bila kita membuka pintu dapur nanti, supaya makcik dewan langsung tak perasan. Aku beli dulu dekat SmartShop masa darjah 6” terang Darby. Jo menepuk-nepuk bahu Darby tanda kagum.


 gogle


14 comments:

sasa said...

suspen nye..cepat smbg..ahhaha

ch!natsu said...

cepat smbung..!! suspen tol nak curi ns lemak.. kekeke~

bamAZEERA said...

HAHA .Cool .Sambung lagi ...

adda said...

pergh~ strategi mmg cantek lah. okok, tak saba tunggu smbungan dy neh. >,<

Lizzie Yasmin said...

weh nk curik nasik lemak ke???gila... suspen aku..

mas shari said...

cambest :)

cEro said...

pergh!! plan baEk punya...
tak sabaq nk bace sambungan...

rubi @ cawan2 said...

smartshop? gila nostalgia~ haha

Moumo said...

cite bukan kemain lg
bongox cm org pnye blog gk
hahaha
tere r lu

waney is super skinny said...

haha pintu dm mmg xbleh blah bising bunyi.

Faizul said...

Mcm komando la bro..

Fifi Syafirah said...

Hey dear! See you tomorrow at 2pm. A mini update will be launch. Chunky rings as low as Rm10. Don't miss it!!!

with love;
The-LastKiss Accessories Store
http://the-lastkiss.blogspot.com

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

ada gaya memasuki dewan makan.. nasik lemak memang sedap bila siri dua nya pulak

sicomot-comel said...

cewah,,dah mcm org dlm james bond jek ^^