Thursday, April 7, 2011

Siri Cerita Yang 'Cutting-Edge' : Variety

Close enough..

N: Selamat pagi Baharom..macam biasa satu cawan nescafe untuk kau senyum.
B: Selamat pagi Nescafe. Kau selalu menceriakan aku..thanks
N: Aku memang memahami kau. Pagi kau tanpa aku memang tak bermakna.
B: Memang…pagi,petang,malam. Aku cuma perlu hirup kau dan nah! aku bertenaga macam lembu.
N: hahah…kau memang gelojoh
B: Tapi….
N: Tapi apa Baharom? Adakah aku tak cukup perisa?
B: Bukan..semalam aku ke hospital untuk sedikit pemeriksaan….
N: Jadinya?
B: Doktor beritahu ……buah pinggang aku dah jahanam…kedua-duanya sekali. Doktor kata aku terlalu
taksub dengan kafein dan langsung tak endahkan air suam…air kosong!
N: Oh…..
B: Kau bagaikan kawan yang tikam belakang aku kan??
N: Oh….aku kurang pasti.

***

But still..

Gua dengan tabiat makan sambil memandu memang tak boleh lari. Kalau gua makan mesti gua memandu dan kalau gua memandu tentulah gua akan makan. Dari segi teori JPJ atau Polis trafik, makan sambil memandu samalah kesalahannya dengan menggunakan telifon bimbit ,cuma ianya tak selazat tabiat makan.

Bukalah sebarang makanan yang akan gua telan masa memandu bai. Gua cuma suka makan donut saja. Tak kesahlah jenama donut apa sekalipun, janji donut. Bila gua memandu dengan ganas, lagi gua suka gigit donut-donut gua. Tang selekoh tajam jangan cerita lah. Lagi bedesup gua tarik stereng, lagi laju gua kunyah donut. Entah kenapa, rasa donut tu sedap lain macam pulak bila gua makan masa memandu.

Tapi, itu cerita kemarin. Sekarang gua dalam gaung bai. Dekat2 dengan area bukit putus sana. Jahanam betul. Tengah sedap gua layan selekoh dan juga donut gua, tak pasal2 gua tercekik seketika. Mengelupur lah apa lagi. Ini yang gua terdiam dalam gaung ni. Agak2 lu, ada tak orang perasan gua dekat sini. Dah habis barai dah ni.

Gua lapar donut……..

***

Far from perfect..

"Asmadi!....asmadi!....aku ada satu teka teki paling payah sekali. Kalau matematik tambahan tu kau cakap payah, teka teki aku ni lagi susah. Betul." Ujar Awang sambil terjerit jerit.
"Apa dia?" Asmadi dari tadi sedap mengorek telinga. Pejam2 mata dia. "Ok2, dalam banyak2 buah, buah apa yang tak payah kopek kulit dia?" Soal Awang. Beriya benar.

Ceh...senang! buah epal?
Salah
Buah ciku?
Salah
Buah pisang?
Bangang..kau makan kulit pisang ke?
Dah tu apa?
Buah fikiran lah! Hahahaha!!!

Asmadi sambung mengorek telinga. Sambil korek sambil berjalan ke kedai Ah beng seberang jalan sana. Dahaga pula tengah hari terik macam ini.


Awang sedang terbaring menahan senak di perut.




8 comments:

melle amir said...

yang pasal nescaffe tu, cuak gila, aku dah lah suka nescaffe jugak

marina anakcikbob said...

HB, aku xsuka cerita pendek2 ko.. menyampah tau baca. sebab xsempat feel da abes. kami mau lagiiiiii! kami mau lagiiiii!!

cacing said...

hahahah...... memang potong stim kalo ngah makan kena layan coner.. tapi lagi best kalo dpt kupas koci sambil bawak kapal terbang..... feh!

mish juju said...

nescafe sgt ketagih:D

suffer8zine said...

x leh minum nes bnyk2 boleh pening

Terkini : Telur Ayam Tiruan

cEro said...

setuju dgn komen marina diatas...
KAMI MAU LAGI!!! KAMI MAU LAGIKK!!!

storyfromme said...

ha3.sian awang kena tumbuk kat perut.

srikandi cinta said...

okey..sgt susah teka teki tu