Wednesday, August 10, 2011

Hati jiran bukanlah tiub beskal


Hei!!! Mane bapak kau hah?mane mak kau? Meh sini aku nak jumpeee!!!

Err..mak dan ayah saya kedua-duanya bekerja kakak….

Ahhh!!!sape ajar kau buat benda ni hah!! Eeee tensennyee!!!

Err..tak ada sapa kak…saya belajar sendiri…

Kalau bute aku macam mane tadi hah!!dah la laki aku tak ade..jadi ape2 sape nak tolong??

Err..things happen for a reason kak…

Siaplah kau petang karang! Aku datang lagi sini..aku nak jumpe mak kau!

Err..mak saya…mak saya tak suka jumpa orang kak..

Eeeeeeiiii geramnyee!!!

***
(10 minit sebelum kejadian)

Hah! Waktu puasa ni, mana ada budak remaja macam aku nak bangun awal. Standard budak tingkatan dua ni, kalau bangun tak cecah pukul 12 tak remaja la. Tapi hari itu, aku terbangun awal dari kebiasaan. Ini semua sebab Hakeem. Ya, Hakeem jiran aku selang 2 rumah. Semalam kita orang ada beli mercun roket sama-sama. Sorang beli 6 batang dekat Pakcik Yusuf Kedekut (Sebab kedekut tak nak bagi diskaun)

Aku terbangun awal sebab tak pasal-pasal rumah aku bergegar bunyi letupan. Seuuuuuuuup POW! bunyi dia macam tu. Melompat terus aku keluar depan rumah. Aku nampak Hakeem sengeh-sengeh sambil tangan goyang-goyang mercun roket. Kurang hajar. Gegar rumah aku pakai mercun, terer juga.

Aku berlari masuk rumah. Ah, tak ingat pula dekat mana aku sorok mercun tu semalam. Almari! Aku selongkar baju-baju yang aku tutup baeek punya. Jumpa ja mercun, aku terus ke dapur capai botol mineral. Isi air dalam setengah botol. Lari lagi keluar rumah. Pasang botol kemas-kemas atas tebing dinding, setting mercun biar koordinat betul-betul menuju depan rumah Hakeem. Hah! Cantek!

Ni kalau meletup memang padu bunyi dia sebab aku secara rahsia dah selotep kepala mercun ni bagi padat sikit..kahkahkah..Hakeem tak tahu nih. Lighter dekat tangan, lighter dipetik….sumbu dibakar.

Psssssssss……Seeeeeuuuuuuuuuuppppp alamak,  macam terjauh pula mercun ni terbang…alamak kenapa dia pergi sebelah rumah Hakeem….alamak kenapa tiba-tiba Akak Ida muncul dari bawah tebing pegang baju..nak sidai baju le tew…alamak…

POW!!!

Baeekk punya mercun tu meletup depan muka Kak Ida….Baeekkk punyaa

**Hakeem dah kahwin dah..harap anak dia besok tak jadi macam kami.



11 comments:

Far8 budak baik said...

hahahaha kesian kak ida tu..
nnti anak kamu yg jadi macam tu..
mmg akakn ikut perangai parent nye..
hahaha..cuak cuak..

Lizzie Yasmin said...

Semua bapak dulu pun macam tue jugak. tak caya tanya ayah ko.. hahahaha.. sebab tue ko peragai ada sama...

cik eva said...

hahha..klakar... selotape kasi padu! perghh.. mmg padu la smpai kena kak ida! XD

hentakbelipat said...

kak ida dah pindah sejurus selepas kejadian..harap maklum

ღ p!nk veLvet ღ said...

hahaha~ best jew ade kenangan mcm 2 :)

cEro said...

tu laaa, len kali main mercun roket kat padang...

aku pernah masuk dlm baju, seb bek tak meletup...

Terbang Bersamaku said...

kesian kat hakeem, sbb tak pasal2 kena marah..huhuhuhu...

Drama Mama said...

aiseh! kecik2 notti nih! hehehe

sayaz said...

agak2 anak hakem akan buat replay rocket show gegar umah kau utk ank kau plak. baru warisan. hakem oh hakem

Kuman Chaos said...

mantp gila gambaq roket MLRS (Multiple Launch Rocket System) tu...
baru mantop kalau dapat sebijik...

Mario said...

wah hakeem dah kawin...errr...ko bila weh...jgn lupa bakar mercun masa kawin nnt...ekeke