Friday, September 9, 2011

Pilu di hari raya (Budak dan Perut)

Dam dam dum...bunyi mercun....

Ada satu budak memang suka hari raya. Pagi raya, dia suka makan lemang mak dia buat. Dia suka makan rendang daging ayah dia buat. Dia makan masyaallah banyak gila ba. Dia kata, takpe..perut saya kan besar. Lepas makan dekat rumah, dia keluar mahu beraya rumah ke rumah. Dia kata, mesti dapat banyak duit raya hari ni. Lepas satu rumah ke satu rumah dia beraya. Setiap rumah pun dia balun habis-habisan. Tak ada belas kasihan. Beraya sungguh.Bila malam raya pun dia masih mahu beraya. Lepas satu rumah ke satu rumah dia beraya. Setiap rumah pun dia balun habis-habisan. Makan macam anak beruang.

Selamat....kami ucapkan.....

Tiba-tiba, perut dia mengamuk. Perut mana yang tak mencarut kalau sumbat macam-macam. Budak itu gelisah, resah dan juga seram sejuk. Dia mencari mana-mana tandas yang available, tapi hampa. Rumah budak itu masih jauh. Peluh dahi dah melelah. Jika tadi dia berjalan senang, kini dia berjalan kepit. Kejap jalan kejap kepit. Seksa sungguh.

Untuk kita hingga sampai tahun depan....

Sampai satu masa, muka budak itu dah naik biru. Dia berhenti lama untuk mengepit. Dia berhenti dekat bawah tiang lampu. lampu itu malap. Dia peluk tiang itu dan mula faham erti penyesalan. Budak itu pejam mata dan...

SELAMAT HARIIII RAYYYAAAA!!!!

Budak itu pulang kerumah sambil jalan mengangkang. Bila mak budak itu tanya kenapa seluar kotor, budak itu pun menangis...dia kini sudah dapat satu tauladan hari raya.

Tereng teng teng teng teng tereeng teng!

14 comments:

tka anas said...

haha kisah raya paling epic!

Muammar Gaddafi said...

Yeay..dn budak itu adelah kamu..

nUR_rOsALiNdA said...

Siapakah budak itu..Hehehehe~

ishiko said...

kalau merepek mcm ni mesti hentakberlipat la :P

chimidama said...

dah macam rap bila baca cerita ni..

ღ p!nk veLvet ღ said...

yurks! hahaha~~

Mario said...

sian budak tu...ekeke

org muo said...

selamat hari raya

♡ a.y.u ♡ said...

kesian budak itu..ehehe

O'gosh said...

Smells like a teen sprirt la time balik tu...huhu

Anonymous said...

Ini adalah waktu kunjungan pertama saya di sini . Saya menemukan banyak hal menarik di blog anda , terutama pembahasan . Dari nada komentar pada artikel Anda , saya kira saya bukan satu-satunya yang memiliki semua kesenangan di sini ! Pertahankan semangat .

nysa said...

haha..buat aku gelak je cite ni

eyjalukman said...

haha raya paling bermakna bg budak tu !

obat herbal kanker otak said...

cerita yang menarik