Wednesday, September 7, 2011

Siri Cerita yang 'Cutting-Edge' : Lemang Berpuaka

Di pagi Syawal ke-2
Tap..tap..tap
Power juga akak memotong lemang ni menggunakan tangan kiri, Asni cuba berlagak pada adiknya. Rumah mereka nanti bakal dikunjungi rakan-rakan. Kena bersiap awal. Kau pegi la kupas kentang tu..kata nak buat kentang lenyek ala-ala kepsi, arah Asni pada adiknya
Tap..tap..tap
Payah la kak nak kopek kentang ni, adu Syima. Syima adalah adik Asni. Tangan Syima merah-merah akibat mengopek kentang yang payah itu. Alah kau ni, kopek itu pun fail..tak terer langsung, Asni mengeluh sama. Lemang yang Asni potong sudah siap dihidang. Kau pernah tengok dalam Youtube? cara kupas kentang dengan magik..hanya guna air panas ja..hah! Asni membebel sambil menuangkan air panas ke dalam besen. Kau rendam kentang dalam air ni agak-agak 10 minit, lepas tu kau picit-picit ja terus mengelupas punya kulit dia..warghahahah! Asni gelak besar konon cerdik akal.

Wah, ini teknologi! Syima teruja. Lantas dia merendam 5 biji kentang sekaligus. Selain itu kak, adakah teknologi ini boleh digunakan untuk bahan-bahan mentah yang lain? soal Syima beriya. Ya adikku, selain kentang, bawang merah, bawang putih, telur rebus dan juga halia boleh digunakan. Asni menerangkan sambil tangan memicit kentang yang direndam tadi. Nah! kau tengok, kan mudah nak kopek! Warghahahaha. Asni gelak kuat lagi. Mak di depan menjeling hairan.

Tap..tap..tap
Kentang lenyek siap! Syima melompat gembira. Tetamu mula datang. Mereka makan dengan lahap kerana lapar. Syima! kau pegi refil lemang ni kejap..dah tinggal 2 ketul je ni. Arah Asni pada adiknya. Syima berlari membawa pinggan lemang ke dapur.

Tap..tap..tap
Asni menepuk-nepuk dinding dapur. Apahal lama sangat kau nih? Suruh ambik lemang je pun, bukan suruh bakar lemang, Asni naik berang akibat ramai tetamu sudah betindak liar akibat tak cukup lemang.


Kak...berapa lama nak rendam lemang ni kak...dah lama adik rendam dah, payah je nak kopek dia. Aju Syima sambil masam muka.


Tap..tap..tap
bunyi tulang temulang Syima retak akibat dikarate Asni



11 comments:

Zaqyah Rezzaq said...

tap! tap! tap!
gelak pukul2 meja haha

Lizzie Yasmin said...

terlebih pandai,.. hahaha

O'gosh said...

hahaha..bijak sungguh cerita ini...tersungging akak membacanya..

ayaa alyy said...

muahahaha. amek lemang tuh kasi tibaii itu Syimaaa.

ishiko said...

alahaii direndam juga lemang tu -.-'

Jazica Albek said...

hahahahaahha

a little less conversation said...

tap..tap..tap
bunyi tulang temulang asni pula retak di lanyak tetamu

pAri-ParI tErbAng tiNgGi said...

hu3...lawak2...

ღ p!nk veLvet ღ said...

baru tau kentang bole buat camtu ... tp dah kalau lemang pon nak buat gitu, mmg layak kene karate 2, ahaks~~

hiro said...

pehh..kemon la..

eyjalukman said...

haha tertonggeng baca cite nih ;D