Thursday, November 17, 2011

Siri Cerita Yang 'Cutting -Edge' : LCCT Ngeri

Jam menunjukkan pukuk 8:13 malam. Masih lagi awal untuk Zolkipli kalam kabut ke kaunter pelepasan. Tiket pergi balik ke Kuching yang ditempahnya minggu lepas adalah pukul 10:45 malam dan afdal bagi Zolkipli untuk standby pukuk 10:00 malam. Dia membelek-belek galaxy tab nya. Mencari kawan untuk diajak bertweet.

"Babi betul line lcct ni, satu bar pun tak ada" rungut zolkipli seorang diri. Dia mencampakkan kentang goreng mekdi ke dalan mulut sekali 5 batang. Yang masuk hanya 2, lagi tiga entah campak kemana. Awek berbaju serba merah disebelah (barangkali pramugari) geleng kepala jelik. "Ape siot nak buat sorang-sorang kat sini. Ini suma Jeff punya pasallah, suruh datang awal konon, puih!" marah Zolkipli lagi. Dia sambung termenung. Lalat menghurung kentang gorengnya. Zolkipli baling kentang goreng bekas lalat tadi. Awek baju merah tadi menekup mulut menahan muntah.

Sedang Zolkipli hanyut dengan perasaan, dia menangkap satu bunyi aneh. Bunyi dia macam ini,

Wooooooonnnnnnggggg

Alah, macam bunyi lori laju di lebuhraya.

Zolkipli endahkan bunyi tadi, barangkali mungkin bunyi penghawa dingin banggunan ini. Bila dua kali bunyi yang sama kedengaran, Zolkipli angkat kening, dia melihat sekitar kawasan luar LCCT itu. Hanya dia sahaja yang perasan, orang lain buat taik sahaja. Zolkipli mendongak ke bumbung bila dirasakan ada serpihan cat zink yang jatuh ke bahunya. Dia nampak lampu di atas bumbung tersebut seolah-olah bergetar. Kipas syiling agak bergoyang tak sekata. "Apakejadah pulak ni, nak hujan ke ape?" soal hati Zolkipli.

BEDEBOOOOOMMM!!!

Tak semena-mena, tak ribut tak hujan, entah datang dari mana, sebuah pesawat penumpang berjaya mendarat dengan dasyat lagi negri betul-betul dihadapan Zolkipli. Ketika ini Zolkipli sudahpun tercampak beberapa meter kebelakang. Awek baju merah tadi pun sama. Pesawat itu merempuh habis segala isi perut banggunan tersebut. Bersepai apa yang dilanggarnya. Pesawat itu terbelah 3 dan bahagian kipas pesawat itu terpelanting lalu melanggar sekumpulan pelancong asing dan menyebabkan habis dikisar lumat. Bahagian depan pesawat pula terserat lalu merempuh kedai Marrybrown dan serta merta meletup menyebabkan sekurang-kurangnya 20 pelanggan di kedai tersebut hancur. Penumpang pesawat itu ada yang tercampak, ada yang terbakar diri dan ada juga terputus dua.

Zolkipli tertiarap, telinganya mengalir darah. Dia cuba bangkit tapi denyutan kepalanya menyebabkan dia terpaksa bekerja keras untuk bangun. Deria pendengarannya terganggu, berdengung. Dia cuba memperjelaskan penglihatan. Pening-pening lalatnya kian surut. Dia amati betul-betul tragedi yang baru sahaja berlaku tadi. Teriakan orang meminta tolong, rintihan gadis kesakitan dan lolongan orang berada di mana-mana.

"Serius shit, ini apokalipse!" Dia nampak seorang budak lelaki dalan lingkungan 10 tahun masih terperangkap di kerusi pesawat. Zolkipli yang memiliki lencana jambori pengakap satu ketika dulu tergerak mahu menyelamatkan budak tersebut. Dia melangkah perlahan menuju ke arah budak itu. Dalan perjalan, Zolkipli terpaksa mengelak dari terpijak cebisan daging yang bersepah di lantai. Mual rasanya.

"Adik, kau ok tak ni?" soalan yang dia tahu agak bodoh sengaja diajukan bagi memastikan budak itu sedar. "Saya ok, cuma kaki kiri saya tak boleh gerak". Zolkipli melihat kaki kiri budak itu. Sudah putus. Zolkipli bersimpati dan cuba ingin mengeluarkan budak itu. Tapi tali pinggang kerusi itu tersekat. Sedang Zolkipli berusaha, satu percikan api dari bahagian sisi pesawat menyebabkan letupan yang dasyat lalu menelan Zolkipli serta budak tadi.


Zolkipli celik mata, dahi dia berpeluh. "Arghh lambat lagi bangun, merah lagi punchcard aku" Lalu Zolkipli menuju ke tandas untuk berak
Published with Blogger-droid v1.7.4

4 comments:

Unknown said...

wahhh seriau dgr..MIMPI rupenye????

anakcikbob said...

sedih cerita ni.
kau bangun lambat ke semalam?

Unknown said...

Boleh buat novel la hentak belipat ni.

ishiko said...

hohoo.. lame xsinggah ^^