Saturday, January 19, 2013

Kerjarumah


Ini hari, sudah masuk dua bulan Petisuara mengandung. Tempoh dua bulan bukanlah tempoh yang cincai cincai bagi aku mahupun Petisuara. Dalam tempoh tersebut, tidaklah dapat aku melawan atau membanding segala susah payah perit jerih Petisuara melawan segala rasa yang ada.

Memegang kata kata bapak aku terdahulu, aku sebagai seorang suami yang power cuba menggalas segala tanggungjawab isteri di rumah atau kata lain, kerja kerja rumah yang kebanyakkan para isteri mahir melakukan saban hari dari pagi ke malam.

Skop kerja rumah yang hendak tak hendak perlu aku selesaikan juga adalah seperti sapu sampah, mop lantai, cuci pinggan mangkuk, memastikan kawasan sekeliling tersusun, siram pokok bunga, basuh baju sehingga membawa ke lipat baju dan diakhiri dengan sumbat baju dalam almari, bancuh milo atau susu atau nestum, kemas tempat tidur, tepuk belakang Petisuara semasa beliau wek wek dalam tandas dan menjadi ‘runner’ untuk Petisuara bila Petisuara nak makan.

Dalam skop ‘runner’ ini, ia terbahagi kepada beberapa sub sub skop yang lebih kecil. ‘Runner’ keropok lekor, ‘runner’ aiskrim potong, ‘runner’ limau mandarin, ‘runner’ ayam penyet padang jawa dan ‘runner’ air sejuk di dalam rumah. Semua ini bergantung kepada permintaan Petisuara tidak kira waktu. Segala permintaan juga berlandaskan kepada satu musabab….”baby dalam ni yang nak…. Tak bagus lah lambat lambat.

Pernah suatu pagi aku cuba menyediakan sarapan nasi goreng. “I terasa nak makan nasi goreng kampung la b…baby dalam ni yang nak” bilang Petisuara sebelum dia tidur.

Dalam tempoh 25 tahun, itulah nasi goreng pertama yang aku cuba masak. Malam itu jugak aku terus mengkaji selok belok nasi goreng dari segi bahan bahan mentah, suhu minyak dan juga skil menumis. Aku sempat juga melihat dalam youtube gaya memasak nasi goreng kampung. Video tu ada ‘student oversea’ mana entah masak. “Campak…campak…campak” kata budak tersebut sambil melakukan aksi gaya chef wan.

Setelah aku campak…campak…campak pagi tu, nyatalah bahawa skill budak tu memang sampah serta hina. Haram J. Aku tak rasa langsung kampung dalam nasi aku apetah lagi rasa nasi goreng.


Semoga Petisuara tidak memohon makanan yang payah payah kelak. 

Aku pun tak tahu mana satu atas mana satu bawah, tapi ini lah 2 bulan punya usia

16 comments:

NanyFadhly said...

perghhhh!!! dasyat ko! siap tengok video nak masak nasik goreng. Hahaha.... Anyway, ghajin ko dik! buat semua tuh..macam ni baru betul! in fact..Rasulullah SAW pun buat keje2 rumah ni. Teruskan eh... ;)

.: Si BungaKopi : . said...

rajinnya ko hari2 mop eh? suami misali ni..hehehe..tp beg kantung mata tetap stail

abby said...

eh eh, yang besar tu kepala dia, comel :)
tahniah ye both of you!

Nastyna said...

haha happy ber'running' man. baby yang nak...ingat tu.

Kniedaz said...

nasib baik minta nasi goreng je...kalau makanan len camna?

cik nur said...

hehehe gigih jadi suami yang baik inysallah :) semua akan baik hehehe

elly nadyra said...

Gigihnya ko hagaha keep it up! Untung wife!

zamzarina said...

Untung la peti suara.....hihihi...so suweet ..

pAri-ParI tErbAng tiNgGi said...

hu3...cool. congrats. :)

#thelagidanlagi said...

mabruk !! moga selamat

ISMA ILYA AHMAD PUAD said...

ok!
sangat syweet walaupun gelak baca Hentak Berlipat nye entry.. anyway, good job!
moga dipermudahkan segala urusan ye, pengalaman kan guru YANG TERBAIK!

Insyaallah.. ameen

Anonymous said...

Je sais qu'il ya probablement des millions de blogueurs là-bas. Je sais aussi qu'il ya un petit pourcentage d'entre eux font de l'argent à partir de blogs. Est-ce que quelqu'un là-bas ce faire, (faire de l'argent à partir de blogs) et comment font-ils cela?.

tia said...

wah! tahniah PS! All the best HB!

Pearl Haya said...

wow congrate sis

eh im already visit you please visit mine back ..
www.lovelyguccigucca.blogspot.com

and

Done Follow ! :)

Miss b said...

yg bulat tu kantung baby. yg inside kantung tu baby. nampak kaki dia.

merapu said...

Sweet seh, walaupun x perna memasak, tapi bersungguh, cayok2 HB, huhu