Wednesday, March 23, 2011

Sedapnya Nasi Lemak : siri 04 (penghujung)




Pintu dapur dibuka perlahan-lahan. Darby sengaja membiarkan pintu itu tidak habis ditutup, kenalah mereka merangkak bila keluar nanti. Senang sikit kalau apa-apa berlaku. Kemain suka mereka berempat. Masing-masing terus bergegas melaksanakan tugas yang diagih-agihkan sebelum ini. Jo mengambil sambal, Bigong menyedok nasi lemak, Darby mengutip telur rebus dan gambir mencari pencuci mulut apa yang ada.

Sambil Bigong menyedok nasi lemak dari periuk besar ke pinggan, sambil dia menyedok ke mulutnya sendiri. “Perghhhh sedap sampai kelangit nihh” luah Bigong tanda puas hati. Jo tersenyum lebar, Gambir pun sama Darby menepuk-nepuk lantai tanda seronok. Masing-masing terbayangkan nikmat yang kelangit itu. Dah lama mereka mengidam nasi lemak tersebut tapi kalau dah perangai nak bangun subuh pun payah masyaallah, celah mana nak sempat makan sarapan.

“Jo..Aku jumpa tembikai ni…besarr nih. Sedapnyee” teriak Gambir separa berbisik pada Jo. 


BANG!!


Masing-masing kaku. Masing-masing membisu sambil mata bulat memerhatikan cawan plastik yang sedang jatuh dari rak dimana Gambir mengambil tembikai besar itu. Menunggu saat dimana cawan itu menghentam lantai.


KELETANG!!!


“Siapa oi!!” kedengaran jeritan makcik dewan makan dari bilik tidurnya. Masing-masing pucat besi. Lantas Jo memberi isyarat kecemasan kepada yang lain. “Alarm! Alarm!” seraya itu mereka berdesup membuat formasi kecemasan. 

Terus mereka beratur menegak dari pintu dapur yang sengaja dibiarkan terbuak sedikit tadi. Jarak pintu tersebut dari mereka berdiri  adalah dalam 100 meter. “Gelongsor!!” Jo memberi arahan, lantas Jo sebagai orang pertama menggelongsor secara meniarap. Momentum yang diberikan cukup padu sehingga koyak bajunya akibat geseran dari permukaan lantai dan perut. 


Zuppp…..“lepas!” Jo berjaya keluar dari pintu tersebut.

Zuppp…..”lepas!” Darby juga berjaya menggelonsor lepas dari pintu dapur.

Zuppp…..”lepas beb!” Gambir juga tidak mengalami sebarang masalah. 


Zuppp……GEDEGANG!!


“Tak lepas!! Sangkut!!” jerit Bigong. Ternyata saiz badan Bigong tak lepas ruang sekecil itu. Jo dah panik, Darby pucat, Gambir basah seluarnya dan Bigong buat-buat tertidur. Dari dalam dapur, kelibat makcik dewan makan makin hampir. 


Jo lesap, Darby ghaib, Gambir hilang dan Bigong yang tersangkut masih buat-buat tidur. Terbit air mata mengalir perlahan-lahan di pipi Bigong.

19 comments:

waney is super skinny said...

hahaha nice. macam familiar a senior name bigong. hentakbelipat batch apa ya?

alien said...

keh2..
layan nasi lemak

hentakbelipat said...

aku batch 21 sama dgn bigong...kat sana orang pangil aku stakok kehkhekhe

suffer8zine said...

pehhhhh nasi lemak

Terkini : Panas!!!

suffer8zine said...

pehhhhh nasi lemak

Terkini : Panas!!!

amalia said...

korg berdua nih mmg kool lah kanak2..!! lame lg ke nk abih cite nsik lemak ko tuh wahai en.hentakbelipat??!!!

HAZWAN17 said...

dulu time kat skolah selalu gak pecah dewan makan..amik roti, baked bean...ish2...malam-malam makan ramai-ramai dekat hostel...nakal betul time sekolah dulu

hanafijaafar said...

ko memang bijak la stakok, cerita yg simple je ko boleh buat jadi 4 part. aku masih tak paham kenapa setiap batch ada je yang rajin pegi curi nasi lemak...

Ntshly Adn said...

batch 21? waa ntshly bacth 26. tapi mmg nasi lemak DM memang paling sedap aa!

Hanis Azla said...

begitu sekali penangan nasi lemak yer.. he..he..

kuperludia said...

cool~

fiqkbe said...

haha.. bila nak ending ni? =D

cEro said...

adoi, nasib badan..kesian bigong!
hahah

zamankacak said...

hahahahah..part ni paling aku suka beb...bigong2..janji kita kenyang mlm tuh...lazat betul..kah kah kah

DOVE... said...

yeay!
dah follow.dpt jgk crik blog ni!
:)

wanie hidayat said...

tiada kata secantik bahasa......:P

speechess....

gelak2 sampai nak nanges....

waney is super skinny said...

lah.. anda ke stakok.. haha. tau nama tp xkenal muka. haha. senior 1 tahun jela. saya batch 22.

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

sangkut perutkah??

sicomot-comel said...

lah,,kalau dah penghujung,habis dah ke??

siannye bigong ~,~"